Мисля, че заглавието на тази книга е най-доброто име за първата, така наречена, рубрика в блога ми. Книгата (както и въпросната рубрика) касае историята на град Пазарджик и пазарджиклии, въз основата на разкази на очевидци, запазили се през поколенията. Засега съм едва на половината й, но дотук са се оформили доста теми и имена, заслужаващи напълно отделни постове.
Книгата си седеше в семейната ни библиотека, като аз бях научил за нея преди няколко години, като виновници за това бяха родителите и едната ми баба, защото те са ми я препоръчвали неколкократно. Тя е у нас по наследствен път, тъй като е принадлежала на родителите на майка ми - другата ми баба и дядо. Издадена е през 1983г. в Пловдив, от първото издатетелство в България - "Христо Г. Данов", основано 1855г, съществуващо и до днес. Нейн автор е д-р Константин Кантарев - родом от Пазарджик и дългогодишен известен лекар с изявени културни и литературни интереси. Кратката му биография може да прочетете в сайта на вестник "Свободна мисъл" - анархистко издание, където дълги години е бил сътрудник.
Центъра с часовниковата кула, работеща и до днес. Вляво се вижда градския затвор, а вдясно - къща, на мястото на сегашния Младежки дом. В средата, на мястото на днешния площад "Тортата" се вижда еврейската градинка, с шадравана на малкото еврейче. Снимката е от 30-те години на 20-ти век. Източник: http://www.lostbulgaria.com/
|
Описанието на града в миналото и кратките мини-историйки са събрани единствено от милите спомени на автора и тези, които той е чул или са се запазили по друг начин. По едно време четем за къщите, в които се е укривал Левски, а в следващия момент прескачаме към първата четвърт на 20-ти век и разбираме за първото пазарджишко кино, инсталирано в салона на читалище "Виделина". Докато се усетим сме се върнали в далечната 1574г. и се разхождаме из най-големия (и изчезнал вече) Куршум хан на Балканите... Абзаците се редуват хаотично и все пак се създава чувство за хармония, сякаш автора е написал всичко на един дъх, точно както е изникнало в съзнанието му. Като започнем от забавните вечеринки на баби и дядовци, минем през местата с най-сладък сок и най-вкусен хляб, та стигнем чак до прекарването на първия водопровод през село Ивайло..
Научваме и старите имена на днешните улици, както и местоположението на къщите на хора като Иван Батаклиев, Тодор Пенев, Иван Войнов, Константин Величков, Рашко Хаджиилиев, Михо Стефанов и т.н. За някои от тези светила на Пазарджик и техния исторически принос ще са бъдещите постове в тази рубрика. Има и още десетки имена, споменати в книгата, като занаятчии, пекари, учители или просто сприхави дядковци, които не са оставили своята следа в голямата история, а само в спомените на роднини, потомци, жители... И в тази книга.
Протест срещу Ньойския договор пред сградата на читалище “Виделина”, 1927г. Източник: http://www.lostbulgaria.com/ |
Като страничен ефект от четенето й, при себе си забелязах, че разхождайки се по улиците на града, внимателно започнах да се вглеждам в старите сгради, мъчейки се да отгатна местоположението на местата, описани в книгата. Е, понякога успявах, понякога не. А понякога шанс изобщо няма, защото времето и градоустройствените промени са си казали думата и някои сгради изобщо не същестуват вече, а улиците - преизградени.
Чувствата на писателя за силно заразни и бързо налазват четящия. Но спор няма - тази книга е за пазарджиклии. Силно ме съмнява да докосне друг. За хора, които не са от Пазаржик бих препоръчал по-задълбочения и подробен исторически труд на проф. Иван Батаклиев "Пазарджик и пазарджишко". А за хората, които съм грабнал с тези редове и искат да прочетат книгата - надявам се да я има в регионалната библиотека. Или можете да попитате своя баба или дядо - резултатът може да е изненадващ.
За финал ще споделя един от любимите си абзаци, който съм си извадил и който по най-добър начин описва настроението в книгата:
"Лете в Пазарджик беше голяма жега. До обед хората бързат да свършат каквото може по-рано, по хлад. Отиват на пазара за зеленчук, после по бакалниците, касапниците, манифактурните магазини. Жените шътат, готвят, месят хляб и гледат да се опече на фурната по обед. Фурните са пълни с хора, тезгяхът е натъпкан с каравани тюрлюгювечи, тепсии баници, тиквеници, тави с курабии. Кръчмари, бакали и разни дюкянджии гледат сутрин по хлад и на тишина да се подстрижат и обръснат. На обед жегата става все по-голяма. Цветята отпуснат листа, въздухът трепти, орляци дребни мушици танцуват, кокошките са се свили на сянка, децата спят. Няма ветрец. Фурнаджията дреме на столче, сложил глава на тезгяха, бръснарите са отишли в къщи на обед и да поспят по 4-5 часа. В дюкяна е останал по-младият съдружник с чирачето. Хапне хляб и сирене или изпразни саханчето с готвеното, което жената е проводила по децата. После седне на бръснарския стол, намести се хубаво, опъне глава на облегалката и се унесе...
(...)
Към четири часа удари малката камбана на "Св.Богородица". Проточат се файтони, натоварени отзад и отпред и на капрата с пасажери от следобедния софийски влак. Затрополи тежката общинска поливачка с чифт едри коне и заплиска свежи струи вода, разхлажда и събужда заспалите дюкянджии. След нея тичат боси малчугани по риза или платнена рубашка, мушат се под струите, викат, смеят се и бягат измокрени. Цистерната се изпразни, коларят обръща конете към Канала. Вдигат се с гръм ролетките, свалят се кепенците, чирачетата напръскват с вода и премитат пред дюкяните."
/"Пролетта на един град", стр. 90-91./
No comments:
Post a Comment